PÓŁKA Z NAJLEPSZYMI KSIĄŻKAMI DLA DZIECI: PIĘCIORO DZIECI I COŚ

okladka-200

Pamiętam, jak bardzo lubiłam tę książkę w dzieciństwie… Śmieszny, choć zgryźliwy, Piaskoludek, wykopany przez piątkę rodzeństwa w starym kamieniołomie (och, te dawne, liczne rodziny!) oraz niezwykłe tarapaty, w które dzieci się same ładowały, mając możliwość spełniania wszystkich swoich życzeń!

Zawsze byłam przekonana, że ja bym lepiej wykorzystała moce Piaskoludka. No, ale jakoś nie wykopałam nikogo takiego ani w piaskownicy, ani na plaży, ani w ogrodzie. Ale przyznam się wam, że wciąż na to po cichu liczę…

89d32de8179410cfe65f87b24ad3b441

Seria o Piaskoludku składa się z trzech części: “Pięcioro dzieci i coś” (1902), “Feniks i dywan” (1904), “Historia amuletu” (1906).

Nesbit_Piecioro+dzieci+i+cos_Nesbit

Ale ich autorka, Edith Nesbit, napisała jeszcze całe mnóstwo innych książek dla dzieci – i dla dorosłych. Czytałam sporo o niej i jej niezwykłym życiu w “A Man of Parts” Davida Lodge’a, książce biograficznej o G.Wellsie, w której dom państwa Blandów (E.Nesbit wyszła za mąż za Huberta Blanda) i styl życia, jaki prowadzili, opisany jest szczegółowo. Byli filarami Towarzystwa Fabiańskiego i głosili bardzo wolnomyślicielskie poglądy.

Ta odwaga myślenia, otwarte horyzonty, nieokiełznana wyobraźnia i energia pozwoliły Edith pisać książki dla dzieci, które przełamały wiktoriański schemat moralizujących opowiastek. Widać, że autorska doskonale zna i rozumie małych czytelników, wie, jak poruszyć ich wyobraźnię i żywe emocje. Jej książki czytane są z takim samym “zapartym tchem” i ciekawością teraz, sto lat po ich opublikowaniu.

pięcioro dzieci i coś1

 

